Zo! En dan nu een schnabbeltje

Als je platen niet verkopen of je programma’s even niet bekeken worden, heb je als bn’er altijd nog één lucratieve nooduitgang: reclames. Waarom merken zelfs voor C-artiesten grof geld neerleggen. En waarom het niet werkt. ‘Van condooms tot inlegkruisjes, tot elektriciteit. Zolang ik mijn geld maar krijg.’ 

Zo veel was er niet mis met Arie Koomen. Goed, in De Lama’s en zijn cabaretshows was hij misschien wat schreeuwerig, maar verder: goede gast, weinig op aan te merken. Maar toen was er De Reclame. Gevolg: de cabaretier gaat tegenwoordig door het leven als ‘die lul van de Media Markt’ en op internet wordt er gespeculeerd hoeveel GHB hij gedwongen moest innemen om afgelopen jaar zo’n tenenkrommende reclamecampagne af te kunnen leveren. Meneer probeerde de boel nog te sussen met een lollig bedoeld internetfilmpje waarin hij opriep vooral op hem te stemmen voor de Loden Leeuw (de persoonlijkheidsprijs voor de meest irritante bn’er in een reclamespotje, die hij ook won), maar de schade was al geleden. Koomen trapte in dezelfde val als Louis van Gaal vier jaar eerder. De ziel verkocht aan de vuurrode Media Marktduivel. 

En de heren staan niet alleen. Plof vandaag op een willekeurig moment voor de tv en de kans is niet gering dat binnen hetzelfde reclameblok zowel Ruud Gullit (Beter Horen), Jort Kelder (Friesland Bank), Tineke Schouten (C1000) als Doutzen Kroes (Douwe Egberts) je huiskamer binnendringen. Van kattengrind tot kleefpasta, neem een product en er is een bn’er bereid zijn gezicht eraan te verbinden. De motivatie altijd hetzelfde. Geld.

‘Als je een beetje bekend bent kun je met een reclamespot zo tussen de 30.000 en de 150.000 euro verdienen’, weet reclamegoeroe Hans van Dijk (Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend). ‘Maar bedragen ver daarboven komen ook voor. Vergis je niet, inkomsten uit commercials kunnen enorm belangrijk zijn voor een bn’er. Acteurs mogen dan bekend zijn, de meeste verdienen minder dan de reclamemakers zelf. Ze moeten het dus hebben van dat soort commerciële deals. Met één reclame verdien je al gauw meer dan je in een Nederlandse speelfilm bij elkaar scharrelt.’

LEES VERDER...